۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

از قدیم و ندیم پولدار شدن آرزوی هر کسی بوده است. هر کسی هم که این آرزوی پیدا و پنهان را تکذیب کند، یا از روی صداقت حرف نمی‌زند یا … .
همیشه افراد بسیاری از نوع بشر در طول تاریخ بزرگ ‌ترین هدفشان جمع‌آوری پول و مال و مکنت بیشتر و پیوستن به جرگه ظاهراً خوشبخت ثروتمندان بوده است. کاری با اینکه این کار و هدف چقدر درست بوده و هست یا نه نداریم. اما موضوع این است که امروزه به تبع پیشرفت‌های بسیاری که در دنیا رخ داده و با ورود و نفوذ انواع و اقسام فناوری‌های پیشرفته در تمام ارکان زندگی ما نوع بشر، به نظر می‌رسد به تدریج پولدار شدن هم دارد معنا و مفهوم‌های دیگری پیدا می‌کند.
با رواج اینترنت، به مرور پایگاه‌هایی مجازی هم تحت عنوان «شبکه‌های اجتماعی» پا گرفتند که البته چندان موضوع بحث ما در صفحه بازی نیستند. اما همین شبکه‌های مجازی (مثلSecond Life ) باعث شدند مفاهیم مجازی دیگری هم در اینترنت رنگ و بوی واقعی بگیرد. زندگی مجازی، خانه مجازی، وسایل مجازی، دوستان مجازی، شغل مجازی، و حتی همسر مجازی! پول و اعتبار مجازی نیز یکی از همین موارد است که ناگزیر به فهرست این مجازی‌ها اضافه شد و در دنیای بازی‌های آنلاین هم رفته رفته اهمیتی حیاتی پیدا کرده است.
امروزه کسب ‌وکار شرکت‌های بسیاری در دنیا، شامل فروش اسلحه، مهمات و سایر اقلام مورد نیاز بازی‌کننده‌ها شده است که البته از این رهگذر پول خوبی هم به جیب می‌زنند. یکی از سرزمین‌های اصلی و مورد علاقه و فعالیت این کمپانی‌ها چین است که کاربران و بازی‌کننده‌های فراوان آن بازار بسیار خوبی را مهیای ورود و فعالیت این دسته از شرکت‌ها کرده‌اند. کافی‌نت‌های چینی همیشه مملو از جوانانی است که با شدت و حرارت ساعت‌ها پای بازی‌هایی مثل World of Warcraft می‌نشینند و به خانه نمی‌روند.
چند وقت پیش از همین کشور خبر جالبی رسید مبنی بر اینکه یک چینی به همراه سه تا از دوستانش با کلاه گذاشتن برسر یکی از بازیکنان دنیای مجازی صد هزار یوآن (معادل ۱۴۷۰۰ دلار) از او تلکه کرده‌اند. اما کار به همین جا ختم نشد و با شکایت این کاربر و پیگیری پلیس این افراد دستگیر شدند و جالب‌تر اینجاست که با وجود اینکه هنوز در چین هیچ قانون رسمی در مورد مالکیت مجازی وجود ندارد، توسط دادگاه مستقر در شمال شرقی ایالت لیائونینگ، سارق اصلی به سه سال زندان محکوم شد. به گزارش نشریات محلی، سارقان مجازی علاوه بر اعتبار، مقداری از وسایل مجازی قربانی خود را هم به سرقت برده اند که دادگاه آنان را محکوم به پس دادن این وسایل و تجهیزات کرده است.
شاید چنین داستانی ده سال پیش فقط در قالب فیلم‌های سینمایی و داستان‌های کمیک استریپ روایت می‌شد و وقوع آن در دنیای ما غیر قابل باور به نظر می‌رسید. اما امروز به صورت یک خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. پول‌هایی که این چینی‌ها دزدیده بودند، درواقع سکه‌هایی به نام QQ هستند که توسط شرکت Tencent ابداع شده‌اند و از طریق پورتال اینترنتی همین شرکت در اختیار کار بران قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند به وسیله این سکه‌های QQ تجهیزات و اسلحه‌های موردنظر خود را در بازی‌های آنلاین خریداری کنند.
همچنین تنسنت در قبال پرداخت تعدادی از این سکه‌های مجازی امکان استفاده از خدمات متعددی از جمله سرویس پست الکترونیک و چت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. طبق گزارش سالانه خود تنسنت، این شرکت فقط تا پایان سال گذشته میلادی رقم باور نکردنی ۳۷۷ میلیون کاربر فعال را برای خود ثبت کرده است. کاربران اغلب پس از خرید این سکه‌ها با کارت اعتباری و صرف مقداری از آنها در بازی، باقی مانده آن را در حساب‌های کاربری آنلاین مخصوصی پس‌انداز می‌کنند. چون در هر حال سکه‌های QQ یا سایر انواع پول‌های مجازی هیچ وقت قابل بازگشت و معاوضه با پول واقعی نیستند.
از همین رو برخی کارشناسان حدس می‌زنند بین چند صد میلیون تا حدود یک میلیارد دلار سکه QQ همواره در دنیای مجازی در حال گردش است. در هر صورت آنچه مسلم است با گسترش سرسام‌آور شبکه‌های مجازی و به موازات آنها بازی‌های آنلاین، دیگر دولت‌ها و سایر مسئولان کشورها نخواهند توانست در برابر این دنیاهای مجازی و آنچه درون آنها رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشند و خواه ناخواه آنان نیز باید وارد این اقیانوس‌های مجازی شوند.
منبع:دنیای کامپیوتر و ارتباطات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر